SM-kisat onnellisesti ohi ja tällä kertaa päästiin Nellin kanssa sentään hieman pidemmälle kuin viimeksi. Ylivoimaisesti hienoin saavutus viikonlopulta kuitenkin Tamskin minijoukkueelle, jotka tuli hienosti toiselle sijalle joukkuekisassa! Hymy

Rankka oli kisapäivä, herätys muutaman tunnin yöunien jälkeen klo 4:45, mutta kivaa oli ainakin aluksi. Minien hyppyrata oli Anne Huittisen laatima ja etukäteen pelkäsin jo jos jonkinlaista tapporataa, mutta rata olikin ihan siedettävä. Muutama paha kohta, mutta täysin mentävissä. Nellin lähtönumero oli 37, joten alkupäässä päästiin radalle. Tosi hyvä lähtöpaikka! Ehti koiran lämmitellä hyvin rataantutustumisen jälkeen, mutta ei tarvinnut kuitenkaan odotella tuntitolkulla omaa vuoroa. Keppikulma oli meille paha 90 asteen avo, mutta päätin ottaa vaan vauhdin pois ja lähettää hieman pyöristämällä kepeille. Kepeillä tuli virheitä ja yllättävän moni koira ampui edeltävästä suorasta putkesta täysiä eteenpäin renkaalle. Keppien päähän suunnittelin valssin, koska siten saisin koiran lähetettyä sisäkautta paremmin seuraavaan putkeen. Meitä ennen melkein kaikki vei koiran ulkokautta putkeen ja tosi hitaalta näytti ellei koira irronnut sinne itsestään, muutama jopa otti tästä kiellon. Loppusuoraa mietin pitkään, että kumpaa puolta kannattaa tulla, mutta en havainnut niissä juuri eroa, joten päätin tulla sisäpuolta, koska se oli suositumpi valinta edeltävillä ohjaajilla.

Nelli jäi lähtöön hyvin, enkä muuta kyllä siinä vaiheessa epäillytkään. Alku ihan jees ja sujuvasti. Keppiä edeltävällä putkella aloin hyvissä ajoin karjua Nelliä, ettei se ammu sinne renkaalle. Hyvin kääntyi putken jälkeen ja sain sen kepeille oikein! Tässä vaiheessa päätin, että väännän nollan vaikka väkisin. Keppien jälkeen valssi hyvissä ajoin ja koira putkeen. Tässä sattui virhearvio, enkä tajunnut liikkua seuraavaan paikkaan ajoissa. Nelli tuli putkesta ulos ja mä olin ihan vikapaikassa! Jouduin peruuttamaan muutaman metrin koiran edellä, jotta sain sen seuraavalle hypylle, joten tässä paloi aikaa. Onneksi Nelli ei tehnyt mitään omia valintoja tässä kohtaa. Loppu meni hyvin, joten nollalla maaliin. Hävittiin hyppärin voittajalle reilu 5s. Tuosta yhdestä sähellyksestä olisi saanut ehkä sekunnin pois ajasta.

Hyppärin jälkeen oltiin paras Tamskilainen(!) ja toiseksi paras cavalier! Tavoitteet siis melkein täynnä. Nauru Agiradalle pääsi kaikki nollan tehneet, eli huimat 75 koirakkoa. Nelli oli sijalla 41. Agiradan tuomari oli Marjo Heino ja tykkäsin radasta. Pari kohtaa joutui tekemään pyörityksellä, mutta muuten sai mennä sujuvasti. Nelli huusi ihan hirmuisesti kun mentiin lähtökarsinoihin. Yritin rauhoitella, mutta ei auttanut. Lähdössä jätin sen ihan normaalisti, mutta en ehkä sanonut "odota"-käskyä ihan niin tiukasti kuin yleensä. Pääsin melkein lähtöasemiin, kun näin sivusilmällä, että Nelli tuli jo! Senkin sika!! Tässä vesittyi pitkällinen lähtöongelman työstäminen, kun ei mulla vaan ollut pokkaa SM-finaalissa ottaa sitä pois radalta. Yritin sitten saada alkuhypyt vielä ohjattua ja onnistuihan ne, mutta ajauduin puomin väärälle puolelle, eikä mulla ollut mitään suunnitelmaa miten sieltä puolelta saisi ohjattua seuraavan pituuden ja siitä putken kauempaan päähän. Puomin aikana mietin vaan, että pakko riskeerata kontakti ja yrittää rynniä ohjaamaan putkelle. Kontakti riskillä (loikkasi), mutta en silti ehtinyt putkelle ajoissa, joten väärään päähän -> hylky. Otsan rypistys Siinä oli sit se rata. Pettymyksen määrää ei pysty kuvailemaan. Olisinkin vaan itse mokannut, mutta kun koko homma johtui siitä hemmetin varaslähdöstä.

Ei pysty käsittämään, että miksi se nyt keksi varastaa, kun meidän lähdöt on ollut niin hyvät jo pitkään. Hyvin valkattu Nelliltä varastaa sellaisessa kisassa, jossa en pysty ottamaan sitä saman tien radalta pois... Nollalla olis ollut mahkut kympin sakkiin, joten saa nähdä koska tästä v*tutuksesta pääsee yli. Varsinkin kun nämä saattoi olla viimeiset SM-kisat Nellille. No, tämän esityksen jälkeen juhannuksena ja KLAGissa on varmasti odotettavissa varaslähtöjä, joten saa nähdä montako rataa päästään lopulta kisaamaan. Luvassa siis kalliita lähtötreenejä, mutta ennen karsintoja täytyy saada lähtö takaisin reilaan.